Täydet taskut

täydet_taskut_logo

Vuokraa markkinointipäällikkö ja varmista yrityksesi kilpailukyky

Yritykset ostavat suuria Facebook-ryhmiä

Valmis yleisö houkuttelee yrityksiä

Näin uutisoi Suomen kuvalehti toukokuussa 2018. Esimerkkejä on jo muutamia, joista ainakin Suomen kuvalehden tekstissä mainittiin puutarha-aiheinen Facebook-ryhmä “Puutarha ja piha”. Ryhmässä on melkein 100 000 jäsentä ja aktiivista keskustelua.

Mistä tämä johtuu? Miten se tulee vaikuttamaan ryhmissä keskusteluun? Kannattaisiko minunkin yrityksen harkita Facebook-ryhmän ostamista?

Mistä se johtuu?

Suomessakin on useita suuria ryhmiä, joissa on jopa yli 100 000 jäsentä. Mitä jos sinulla olisi oma kanava, missä yli 100 000 potentiaalista asiakasta keskustelisi yleisesti toimialastasi?

Facebook-ryhmien ylläpitäminen on työlästä ja aikaa vievää. Ylläpitäjät tekevät sitä usein vapaaehtoistyönä oman elämän ja työn lisäksi, vuodesta toiseen. Moderoivat päivästä toiseen ja vastaanottavat kymmeniä ilmiantoja päivässä ja mitä saavat palkinnoksi? Yleensä vain kritiikkiä.

Etenkin isommilla yrityksillä on puolestaan henkilöstöresursseja ryhmien ylläpitämiseen. Moni yritys luokin tällä hetkellä kilpaa omia ryhmiä omille asiakkailleen, missä he toivovat asiakkaidensa keskustelevan heille tärkeistä asioista.

Facebook-ryhmät ovat loistava keino yrityksille seurata heidän omien asiakkaidensa keskusteluja ja tarpeita, jolloin he voivat vastata niihin paremmin. Ylläpitämällä ryhmiä he voivat luoda säännöt sekä kontrolloida sisältöjä ja mainostamista ryhmissä.

Eli oma Facebook-ryhmä on suora kanava asiakkaiden ajatuksiin! Tiedät, mistä asiakkaasi puhuvat juuri nyt, mitä he haluavat ostaa, mihin he ovat olleet tyytyväisiä ja missä olisi parantamisen varaa.

Yksityishenkilönä ylläpitävien kannalta ryhmät pysyvät ennallaan, keskustelu säilyy, mutta ennen ilmaistyönä tehty kuormittava työ poistuu. Ryhmien myymisestä saa myös rahaa – ainakin luulen ja toivon niin.

Kuka postaa vielä kuvia tai tekstejä omasta elämästään?

Kuten kaikki sosiaalisen median kanavat ja ilmiöt yleensäkin, niiden suosiolla on erilaisia tasoja. Facebook yleistyi etenkin nuorten aikuisten keskuudessa arviolta 2007 – 2009 välissä (lähteenä oma nuorten aikuisten lähipiiri). Sen jälkeen Facebookkiin ovat löytäneet kaikki, jopa 80-vuotiaat uudet internetin ja sosiaalisen median käyttäjät.

Muodit ja mielenkiinnot vaihtelevat. Itsekin olen rekisteröitynyt Facebookkiin vuonna 2008, siis yli 10 vuotta sitten. Selaan Facebookkia joka päivä ainakin 15 minuuttia. Facebook-tunteja viimeisen 10 vuoden aikana on niin paljon, etten halua edes ajatella sitä.

Niin kuin arvata saattaa, nousun jälkeen alkaa jossain vaiheessa lasku. Ensimmäisenä laskuun lähtevät yleensä he, jotka aloittivat nousukäyrän.

Sosiaalisen median haittavaikutuksista puhutaan koko ajan enenevissä määrin. Monet hyödyntävät esimerkiksi työpaikan lomia myös somelakon ylläpitämiseen. Tämän olen huomannut etenkin heidän keskuudessa, jotka tekevät someen liittyvää työtä. Liika on liikaa ja jossain vaiheessa tulee yliannostus.

Samoin tyyli ja sisältö vaihtelevat. Ennen saattoi olla yleistä, että kaikenikäiset Facebookin käyttäjät postailevat kuvia tai kirjoituksia säännöllisesti omasta elämästään. Tänä päivänä se on harvinaisempaa.

Vaikka enää ei postata niinkään oman elämän kuulumisia, Facebookkiin käytetään yhä aikaa. Nykyään moni kertoo seuraavansa esimerkiksi yrityksiä ja brändejä Facebookissa. Lisäksi kirpputorit ja tapahtumat ovat suosittuja.

Ryhmissä keskustelu käy

Suosituimmissa ryhmissä on jopa 100 000 Facebook-käyttäjää. Suosittuja ryhmiä ovat esimerkiksi harrastusryhmät. Jo tämän postauksen alussa kerrottu esimerkki on oikeastaan aivan loistava esimerkki siitä, millainen yritys hyötyy Facebook-ryhmän ostamisesta kaikkein eniten.

On olemassa ryhmä nimeltä “Puutarha ja piha”. Ryhmän jäsenet ovat puutarhanhoidon harrastajia.

Meillä jokaisella on varmasti edes yksi kaveri, joka harrastaa puutarhan hoitamista. Se ei jää nimittäin huomaamatta – harrastukseen kuuluu olennaisesti se, että viimeistään valmiista tuotoksista otetaan kuva ja laitetaan sosiaaliseen mediaan.

Puutarhan hoitaminen on oikeastaan hyvin sosiaalinen harrastus. Innostus puutarhan hoitamiseen lähtee yleensä inspiraatiosta, joka on saatu joko kotikaupungin puistokävelyltä, kaverilta tai kuvasta.

Tämän jälkeen puutarhakärpäsen puraisema haluaa kasvattaa itse samanlaisen. Hän googlaa ohjeita ja kuvia valmiista tuotoksista, kasvien nimistä, tuntomerkeistä ja hoito-ohjeista. Sitten hän kokeilee itse. Hoitaa joka päivä, antaa vettä, ravinteita ja juttelee kasveilleen mukavia.

Sitten koittaa juhlapäivä. Nuppu on auennut ja siitä tuli vähintään yhtä hieno, kuin inspiraatiossakin nähtynä. Puutarhan hoitaja ottaa siitä ylpeänä kuvan ja haluaa näyttää sen myös muille.

Ensimmäisenä hän postaa sen omalle Facebook-seinälleen ja Instagramiin. 2 tykkäystä. Hän on pettynyt, miten vähän hänen hienoa aikaansaannostaan arvostettiin. Sitten hän etsii yhtä innostuneita puutarhaharrastajia ja löytää Facebookin “Puutarha ja piha”-ryhmän. Laittaa kuvan sinne ja saa 100 tykkäystä kommentteineen. He arvostavat saavutustasi ja ovat onnellisia kuvastasi.

Facebook-ryhmän omistava yritys taas näkee, millaiset kasvit ovat nyt suosiossa. Voi olla, että ensi viikolla kyseisen kasvin siemeniä saa viisi pussia neljän hinnalla.

Voiko ilmiöstä olla jotain haittaa?

Ilmiöstä tuskin on haittaa. Ryhmiä on vaikeaa käyttää väärin, sillä ryhmien jäsenet huomaavat ja puuttuvat hyvin helposti väärinkäytöksiin.

Pahimmassa tapauksessa keskustelu tyrehtyy ja jäsenet poistuvat ryhmästä. Se tarkoittaa, että investointi on saavuttanut hyötypisteensä. Jos potentiaaliset asiakkaat eivät enää keskustele ryhmässä ryhmän omistavaa yritystä kiinnostavia juttuja, ei moderointi ole kannattavaa. Siinä vaiheessa täytyy laskea, paljonko ryhmästä maksettiin ja kuinka paljon sieltä saatiin iloa irti, ennen ryhmän “kuolemista”.

Yritykset saavat arvokasta tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä tekemättä mitään muutoksia ryhmien ylläpidossa.

Miten sitten yritys voisi pilata ostetun Facebook-ryhmänsä? Olemalla puolueellinen, mainostamalla liikaa, moderoimalla tökerösti tai tyrkyttämällä.

Jos päädyt ostamaan valmiin Facebook-ryhmän, ole varovainen. Kiellä mielummin ryhmässä mainostaminen kokonaan äläkä mainosta itsekään. Jos pilaat ryhmän hyvän ja puolueettoman hengen, se on lähes mahdoton saada takaisin.

Lue myös seuraavat

Millainen on hyvä yritysblogi

Hyvällä yritysblogilla on aina tavoite ja tarkoitus. Jokainen blogin kirjoitus palvelee tavoitetta ja tarkoitusta.

Näin teet blogistasi sellaisen, mistä on hyötyä sekä itsellesi että asiakkaillesi. 

Close Menu
× WhatsApp