Täydet taskut

täydet_taskut_logo

Vuokraa markkinointipäällikkö ja varmista yrityksesi kilpailukyky

Millaiset on hyvät nettisivut?

Hyvät nettisivut saavuttavat tavoitteensa

Sinulla on jo nettisivut tai aiot hankkia nettisivut. Mutta onko ne hyvät?

Nettisivut on hyvät, jos ne palvelee tarkoitustaan ja saavuttaa tavoitteensa. Jos nettisivujesi tavoite on tuoda sähköpostiisi kaksi yhteydenottoa viikossa ja saat ne, nettisivusi on hyvät.

Hyvät nettisivut on subjektiivinen kokemus, joten hyviä nettisivuja ei voi muuten määritellä. Kauneus on katsojan silmissä, joten nettisivujen hyvyyttä ei voi mitata ulkoasun kauneuden tai tekstien pituuden mukaan.

Tässä muutama vinkki, miten voit saada nettisivuistasi hyvät tavoitteisiisi nähden.

Nettisivujen tarkoitus ja tavoitteet

Jotta voisit hankkia hyvät nettisivut, niillä täytyy olla tavoite ja tarkoitus. Kirjoita itsellesi ylös, miksi nettisivusi on olemassa, mitä niiden on tarkoitus tehdä ja kuinka paljon.

Näiden nettisivujen tarkoitus on:
1. Kertoa Täysien taskujen olemassaolosta (jotta potentiaaliset asiakkaat tietäisivät mistä voi ostaa)
2. Kertoa miten voit hankkia vuokratun markkinointipäällikön ja mitä hän voi yrityksellesi tehdä (jotta potentiaaliset asiakkaat voisivat kiinnostua ostamaan)
3. Kertoa miksi kannattaa hankkia vuokrattu markkinointipäällikkö ja miksi kannattaa valita siihen tehtävään juuri minut (jotta potentiaaliset asiakkaat ostaisivat juuri minulta)
4. Kertoa ja näyttää miten pienyritystä kannattaa markkinoida (jotta potentiaaliset asiakkaat luottaisivat minuun ja ammattitaitooni)
5. Tuoda yhteydenottoja (liidejä). (Jotta potentiaaliset asiakkaat ostaisivat)

Näiden nettisivujen tavoite on:
1. Saada kaksi yhteydenottoa kuukaudessa (tarkemmin määrittelemättä, koskeeko yhteydenotto palvelun ostamista vai muuta palautetta)
2. Auttaa pienyrityksiä markkinoimaan paremmin

Kun sinulla on selkeä tarkoitus ja mitattavat tavoitteet, voimme määritellä millaiset nettisivut on omalla kohdallamme hyvät. Hyviä nettisivuja pystyy aina mittaamaan.

Katso (tai ajattele tulevia) nettisivujasi asiakkaasi silmin

Otetaan ajatusleikki. Kuvittele, että olet oma potentiaalinen asiakkaasi. Olet toivottavasti tehnyt jonkinlaisen kohderyhmämäärittelyn siitä, millainen on kaikista potentiaalisin asiakkaasi: missä hän asuu, millainen perhe hänellä on, mitä hän harrastaa, mitä tekee työkseen, mistä hän haaveilee, millaisia haasteita hänellä on elämässään. Kuvittele olevasi hän. Valitse nyt joku tuotteesi tai palvelusi joka vastaa kuvittelemasi asiakkaan haasteisiin.

Mieti ensin, mistä hän voisi löytää yrityksesi, sillä hän ei ole vielä kuullut yrityksestäsi. Mistä hän kuulee tarjoamistasi tuotteistasi tai palveluistasi? Kaverilta, sinun mainoksestasi, kilpailijasi mainoksesta? Millä hakusanalla hän lähtee etsimään tuotteitasi? Hakukoneoptimointiin perehdytään tarkemmin toisessa kirjoituksessa, mutta hakukoneista löytyminen täytyy ottaa huomioon jo nettisivuja suunnitellessa. Ellet halua tietoisesti tuhlata rahaa ja tehdä asioita kahteen kertaan.

Nyt olet päässyt nettisivuillesi. Digiaika on hektinen ja ihmiset ovat yleensä kärsimättömiä. Mitkä ovat ensimmäisiä huomionherättäjiä sivuillasi? Mikä saa hänet jäämään sivuillesi? Ainakin hänelle on hyvä käydä heti ilmi, että hän on oikeassa paikassa.

Nettisivujen sisältö

Kun nettisivuillasi on tarkoitus ja tavoite, voidaan alkaa rakentamaan niille sisältöä tarkoituksen ja tavoitteen pohjalta. Kaivetaan esiin ylös kirjattu tarkoitus ja tavoitteet.

1. Näiden nettisivujen tarkoituksena on kertoa Täysien taskujen olemassaolosta.

Tätä tarkoitusta voidaan määritellä vielä tarkemmin:
Kenelle tämä on tarkoitus kertoa?

Nämä sivut on tarkoitettu potentiaalisille asiakkaille. Monella yrityksellä tähän lisätään myös tulevat työntekijät, mahdollisesti sijoittajat, yhteistyökumppanit kuten tavarantoimittajat, jälleenmyyjät jne.

Näiden nettisivujen pääasia on siis kertoa, mikä on Täydet taskut. Se pitää tulla ilmi heti, kun nettisivuille saapuu uusi vierailija.

Täydet taskut – taskut täynnä ideoita yrityksesi markkinointiin.

Kerro etusivulla yrityksesi ydintoiminta. Koita saada kaikki pääkohdat esiin niin, että ne näkyvät jo ensimmäisellä vilkaisulla.

2. Kertoa miten voit hankkia vuokratun markkinointipäällikön ja mitä hän voi yrityksellesi tehdä (jotta potentiaaliset asiakkaat voisivat kiinnostua ostamaan)

Kerro siis tuotteestasi tai palvelusta. Käytä mahdollisuuksien mukaan kuvia ja videoita apuna. Herätä kiinnostus, jotta nettisivujesi kävijä alkaisi himoamaan tarjoamiasi tuotteita ja palveluita.

Ole kuitenkin rehellinen – jos tuote tai palvelu ei vastaa odotuksia, menetät asiakkaan tai mahdollisesti myös potentiaalisia muita asiakkaita, jos he ovat hänen tuttujaan.

3. Kertoa miksi kannattaa hankkia vuokrattu markkinointipäällikkö ja miksi kannattaa valita siihen tehtävään juuri minut (jotta potentiaaliset asiakkaat ostaisivat juuri minulta)

Suosittelen aina vääntämään mielummin rautalangasta, kuin jättämään tulkinnan varaan. Kerro ihan suoraan, miksi tuotteesi tai palvelusi kannattaa hankkia. Listaa vaikka ranskalaisin viivoin hyödyt tai kirjoita asiakkaittesi kertomia syitä tai tarinoita.

“Miksi kannattaa valita juuri minut” on vaikea kohta. Älä vertaile omiasi suoraan kilpailijoidesi omiin. Perustele mielummin miksi sinun tuotteesi ovat hyviä – asiakkaallesi on subjektiivinen kokemus, kenen tuotteet tai palvelut ovat parhaita. Jos sinun tuotteet kestää 5 vuotta hyvinä, mutta kilpailijan tuote on asiakkaan lempivärissä – hänestä kilpailijasi tuote on parempi. Ihmiset arvostaa eri asioita.

4. Kertoa ja näyttää miten pienyritystä kannattaa markkinoida (jotta potentiaaliset asiakkaat luottaisivat minuun ja ammattitaitooni)

Omien asiakkaitteni yksityisyyden takia en pahemmin paljasta referenssejäni. Ainoastaan jostain datakäyrästä voisi saada (tylsän) diagrammikuvakaappauksen, mutta muuten olen lähinnä tarinoiden ja osaamisen varassa.

Tämä kohta menee vähän samaan edellisen kohdan kanssa – referenssit, hyödyt ja perustelut. Myös blogi toimii tässä hienosti. Blogia käytän pääasiassa itse toimialani luonteen takia. 

5. Tuoda yhteydenottoja (liidejä). (Jotta potentiaaliset asiakkaat ostaisivat)

Jokainen yrityshän koittaa saada omiaan myydyksi, jotta voisi maksaa palkkaa. Niin myös täällä ja nettisivut on yksi pääasiallisia myyntikanaviani.

Mittaa onnistumista, niin tiedät onko nettisivusi hyvät

Kun nettisivut on pystyssä, voidaan alkaa mittaamaan, onko nettisivut hyvät. Kaivetaan esiin tavoitteet ja määritellään niille mittarit.

1. Saada kaksi yhteydenottoa kuukaudessa (tarkemmin määrittelemättä, koskeeko yhteydenotto palvelun ostamista vai muuta palautetta)

Tämä tavoite on helppo – numeraalisesti ja yksiselitteisesti mitattava tavoite. Jokainen tältä sivustolta lähetetty lomake on yksi uusi yhteydenotto, joka on 100 % varmasti tämän sivuston asiota. Lomakkeet ovat sitä paitsi ripoteltuna eri palveluiden alle, joten lomakkeen lähettäjän on pitänyt pyörähtää sivuilla jonkun aikaa.

Haasteellisempaa on mitata puhelimitse, viesteitse tai fyysisillä myymäläkäynneillä tehdyt yhteydenotot. Paras tapa mitata näitä on kysyä asiakkaalta suoraan: “Mistä muuten löysit minut/tuotteeni?”. Todennäköisesti saat ihan rehellisen vastauksen.

Jos keräilet ja saat asiakkaittesi sähköpostiosoitteita, voit lähettää myös esimerkiksi kerran puolessa vuodessa palautekyselyn, missä kysyt tätä myös.

Myös nettisivujesi analytiikasta voi tehdä jotain johtopäätöksiä, etenkin jos sivuillasi ei ole valtavan isoa liikennettä. Esimerkiksi jos äsken soittanut asiakkaasi kertoi olevansa Taivalkoskelta ja nettisivujasi on käynyt edellisenä päivänä selailemassa yksi henkilö Taivalkoskelta, niillä voi olla yhteys. Olettaen, ettei sinulla ole muuta toimintaa Taivalkoskella.

Myös välitavoitteita/välionnistumisia on hyvä mitata. Kaikki meistä tietää, että jokainen kohderyhmään kuuluva tai nettisivuilla vieraileva ei tule ostamaan mitään. Jos nettisivuillasi käy joka kuukausi 100 vierailijaa, ei voi odottaa kaikkien heidän ostavan jotain. Hyvä tavoite on jotain 2 – 4 % luokkaa, ehkä alle tuhansien vierailijamäärillä enemmänkin.

Itse haluan kaksi yhteydenottoa kuukaudessa. Se tarkoittaa noin 100 kuukausittaisen vierailijan luokkaa. Jos en saa tätä tavoitetta täyteen, on hankittava lisää liikennettä nettisivuille.

2. Auttaa pienyrityksiä markkinoimaan paremmin

Tästäkään ei voi saada varmoja vastauksia, mutta jotain osviittaa voi hankkia nettisivujen analytiikasta. Kuinka moni on lukenut blogikirjoituksia? Kuinka kauan aikaa nettisivuillani käytetään? Kuinka montaa sivua nettisivujen vierailija käy keskimäärin lukemassa?

Epäiletkö nettisivujesi olevan huonot?

Jos tämä auttavan käden blogikirjoitus aiheutti harmaita hiuksia, ota yhteyttä, niin käydään nettisivusi yhdessä läpi.

Toinen hyvä idea on etsiä lähipiiristäsi kohderyhmääsi kuuluva tuttu, joka ei mielellään tunne liiketoimintaasi kovin hyvin. Esittele nettisivusi hänelle ja kysy, mitä hän oppi ja ymmärsi yrityksestäsi, tuotteistasi tai palveluistasi.

Lue myös seuraavat

Miten saada kävijä pysymään nettisivuillasi?

Kun olet saanut kävijöitä nettisivuille, saatat huomata, että vierailuajat ovat lyhyitä eikä yhteydenottosi ole lisääntyneet.

Tässä pari vinkkiä, millaisten muutosten kokeilemisesta voisi olla apua.

Close Menu
× WhatsApp